Підвищення кваліфікації в умовах карантину: здобутки та перспективи

   30 квітня Національне агентство України з питань державної служби з провело перший загальноукраїнський семінар із центрами підвищення кваліфікації та іншими зацікавленими сторонами (всього 72 учасники), в якому взяли участь й працівники Чернігівського центру. Тема: “Питання організації підвищення кваліфікації в умовах запровадження карантину у закладах післядипломної освіти”. Модерував виконуючий обов’язки голови НАДС Володимир Купрій.
Обговорювалися такі напрями:
– використання технологій дистанційного навчання у навчальному процесі закладів підвищення кваліфікації;
– питання розробки та погодження з НАДС програм підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування;
– проведення конкурсу «Кращі практики впровадження освітніх інновацій у системі професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад» у 2020 році.

 Наголошувалося – дистанційна форма навчання (в режимі реального та віддаленого часу) за умов карантину – основний інструмент донесення знань та найактуальнішої інформації до цільової аудиторії. Вона висуває підвищені вимоги до професійного рівня викладача, його вміння зацікавити та “завести” розхолоджену аудиторію, а також до добору тематики семінарів. Так само на зацікавлення потенційних учасників повинні спрямовуватися й професійні програми підвищення кваліфікації – витримані за формою та водночас позбавлені зайвих “канцеляризмів” і перевантаження у змісті.

 На семінарі пролунала пропозиція щодо відзначення 25-річчя діяльності мережі системи навчання держслужбовців, посадових осіб місцевого самоврядування. До неї належать і центри підвищення кваліфікації, засновані згідно з указом Президента України від 30 травня 1995 р.

Електронний документообіг як складова хорошого управління

Запровадження електронного документообігу, цифрового способу надання адміністративних послуг – обов`язок органів місцевого самоврядування. Проте на тепер його використовують лише поодинокі сільські, селищні, міські ради – на відміну від місцевих державних адміністрації. Тож ближня ціль очевидна – поширення цього сучасного способу комунікації в роботі всіх ОТГ області та створення їх корпоративної мережі. Тоді виграють всі – державні органи, місцевого самоврядування, а найголовніше – громадяни. На цьому наголошувалося під час відкриття третього з серії семінарів «Запровадження системи електронного документообігу в органах державної виконавчої влади та місцевого самоврядування», що проводяться Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації для органів місцевого самоврядування області. Цього разу для Парафіївської, Любецької, Варвинської, Срібнянської, Семенівської, Талалаївської (сільської), Линовицької, Варвинської, Холминської, Озерянської, Новгород-Сіверської, Киселівської ОТГ, а також Бахмацької міської ради.

Йшлося про таке: «Електронний документообіг як складова системи “Електронного урядування”», «Етапи проходження документів в системі електронного документообігу TDoc-2.0», «Практичні аспекти запровадження системи електронного документообігу в роботі органів місцевого самоврядування», «Можливості віддаленого надання адміністратвиних послуг та співпраці ЦНАПів області».

Проводили навчання Олександр Клименок – начальник відділу інформаційно-комп’ютерного забезпечення апарату Чернігівської облдержадміністрації, Юрій Стальніченко – секретар Менської міської ради, Ігор Кот – завідувач сектору комп’ютерного забезпечення та супроводження електронних сервісів, управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради.

Наступний подібний семінар – 13 травня.

Територіальні громади та райдержадміністрації, які також бажають провести аналогічний семінар у себе, просимо повідомити до меседжеру офіційної сторінки Центру на facebook або на його e-mail

Час оприлюднення:  30 квітня 2020 р.

Виконавець: Бойко В.

конт. тел.: 676-052

Як Центр підвищення кваліфікації  працює під час карантину

 

  953 державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування (переважно – працівники апаратів виконкомів рад ОТГ, їх структурних підрозділів) зареєструвалися на навчання в Чернігівському регіональному центрі підвищення кваліфікації за час карантину, що минув. В тому числі  575 учасників навчалися в форматі реального часу. Ще 378 посадовців зареєструвалися на відкладені дистанційні курси.За півтора місяця, зокрема, проведено:

  •   7 семінарів «Правові та практичні аспекти здійснення публічних закупівель»;
  •  7 семінарів «Новели земельного законодавства України. Питання ефективного управління та розпорядження об`єктами комунальної власності»;
  •   3 семінари «Запровадження системи електронного документообігу в органах державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, віддаленого надання адміністративних послуг»;
  •  2 семінари «Особливості управління людськими ресурсами в органах місцевого самоврядування за кризових умов» – спільно  з Програмою Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні».

  Перші навчання організовувалися за допомогою програмного забезпечення Skype, а потім Центр перейшов до використання 3СХ, що виявилася більш зручною для конференц-зв`язку.

  Об`єктивно найбільший інтерес викликали зміни до публічних закупівель – через запровадження законодавчих новел. Водночас дуже багато питань пролунало під час занять із земельних відносин та майна комунальної власності, електронного документообігу, управління людськими ресурсами в умовах карантину, що засвідчує потребу такого роду підвищенні кваліфікації.

  Центр вдячний всім залученим викладачам-експертам за їхні професіоналізм, слухачам – за проявлені інтерес, активність та готовність працювати за обставин що склалися.

  Одночасно стартували такі дистанційні навчальні курси на платформі Moodle (завершуватимуться наприкінці червня):

  •   «Ділове українське мовлення у сфері державного управління»;
  •   «Забезпечення ефективності запобігання та протидії проявам корупції на державній службі та службі в органах місцевого самоврядування»;
  •   «Депутат місцевої ради: статус, повноваження, організація роботи» (18 зареєстрованих учасників).

  Такі дані засвідчують велику потребу у професійному спілкуванні та готовність учасників навчання до змін їхніх форм. Півтора місяця карантину суттєво прискорили опанування державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування електронних засобів спілкування, те, що називається діджіталізацією системи публічного управління. І такий опосередкований результат ситуації, що склалася, – лише на користь.

  Наведена інформація стосується лише навчання, про інші напрями роботи – згодом. Тепер Центр готує нові теми семінарів на наступні місяці, які проходитимуть у доступних формах, та запрошує державні органи, місцевого самоврядування надсилати на електронну адресу закладу свої пропозиції.

   Час оприлюднення: 30 квітня 2020 р.

Виконавець: Бойок В.

конт. тел.: (0462) 676-052

Публічні закупівлі: новий Закон – нові правила

  Вступ в дію нової редакції Закону викликає численні запитання в головних розпорядників бюджетних коштів щодо планування, організації та проведення процедур закупівель, укладання договорів та багатьох інших ньюансів. Саме тому Центр підвищення кваліфікації на численні прохання фахівців зі сфери публічних закупівель 29 квітня провів чергове дистанційне навчання «Правові та практичні аспекти здійснення публічних закупівель». До спілкування в режимі онлайн долучилися представники структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій та об’єднаних територіальних громад.

    Фахівці у сфері закупівель дізналися про:

  • ключові положення нової редакції Закону України “Про публічні закупівлі”;
  • планування закупівель та організація закупівельної діяльності замовника;
  • новації у переговорній процедурі закупівлі;
  • застосування спрощеної закупівлі (алгоритм проведення, розміщення оголошення, реєстрація договору та публікація звітів);
  • порядок організації та проведення відкритих торгів;
  • новації підготовки тендерної документації та оскарження закупівель;
  • особливості проведення закупівель товарів, робіт і послуг в умовах карантину;
  • відповідальність у сфері закупівель.

  Учасники зустрічі поставили низку  щодо видів процедур та розміру сум закупівель, які можуть здійснювати тендерний комітет або уповноважена особа; умов закупівель товарів та послуг у монополістів; внесення змін до річного плану закупівель та його оприлюднення; чи може фахівець з публічних закупівель здійснювати закупівлі до 50 тис. грн.; як змінився пакет документів на допорогову закупівлю до 50 тис. грн.; як правильно розробляти план закупівель за умов часткового надходження кошторисних призначень тощо. Також вони отримали практичні роз’яснення щодо форм подачі повідомлення про намір укласти договір; оголошення про проведення спрощеної процедури закупівлі; підготовки тендерної документації; оскарження закупівель та інші поради на прикладах конкретних процедур закупівель, які проводяться на даний момент.

 Час оприлюднення: 29 квітня 2020 р.

Виконавець: Казіміров Д.

конт. тел.: 676-052

Вчили дистанційно

Навчання за програмою «Новели земельного законодавства України. Питання ефективного управління та розпорядження об’єктами комунальної власності » Чернігівський регіональний центр підвищення кваліфікації провів для представників Деснянської, Добрянської, Іванівської, Ічнянської, Кіптівської, Козелецької, Комарівської, Малодівицької, Олишівської, Понорницької, Остерської, Срібнянської, Талалаївської об’єднаних територіальних громад Чернігівської області.

Висвітлювали зазначену тематику начальник управління землеустрою та охорони земель Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області Ігор Пузан та заступник начальника управління комунального майна Чернігівської обласної ради  Сергій Свиридов.

Учасники обговорили питання змін до законодавства щодо регулювання земельних відносин, дотримання норм законодавства органами місцевого самоврядування при прийнятті рішень щодо затвердження документації із землеустрою; детально зупинились на темі оренди та приватизації комунального майна.

Це був сьомий із серії дистанційних семінарів, що стосувались питань земельного законодавства і управління комунальним майном. Загалом вони охопили близько 2️⃣0️⃣0️⃣ посадовців.

По завершенню навчання учасники отримали методичні матеріали, що стануть практичними порадниками у їхній роботі.

Дистанційно провели навчання

Для кого: для представників Батуринської Вертіїївської, Лосинівської, Любецької, Михайло-Коцюбинської, Ніжинської об’єднаних територіальних громад.

Назва: короткострокова програма підвищення кваліфікації  «Новели земельного законодавства України. Питання ефективного управління та розпорядження об’єктами комунальної власності».

Експерти: начальник управління землеустрою та охорони земель Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області Ігор Пузан та заступник начальника управління комунального майна Чернігівської обласної ради Сергій Свиридов.

Тематика:

ü зміни до законодавства щодо регулювання земельних відносин;

ü дотримання норм законодавства органами місцевого самоврядування при прийнятті рішень щодо затвердження документації із землеустрою;

ü оренда та приватизація комунального майна.

Питання, що цікавили учасників:

  • запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення, складові формування реальної ціни на землю;
  • можливості приватизації земель в археологічних зонах;
  • вибір територій для розміщення полігонів твердих побутових відходів;
  • визначення початкової ціни під час проведення аукціонів на оренду комунального майна;
  • прийняття рішень у сфері приватизації та оренди комунального майна органами місцевого самоврядування.

Час оприлюднення: 24 квітня 2020 р.

Виконавець: Коваленко Н.

конт. тел.: (0462) 676-052

Як працювати місцевому самоврядуванню в умовах карантину?

   “Уважно слухаємо і трохи в шоці”, ‒ приблизно такою була початкова реакція представників виконкомів рад ОТГ Чернігівщини, які 23 квітня 2020р. підключилися до онлайн-навчання «Особливості управління людськими ресурсами в органах місцевого самоврядування за кризових умов».
Зустріч в такому форматі організували Чернігівський центр підвищення кваліфікації та Програма Рада Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні». До спілкування долучилися представники Батуринської, Бахмацької, Бобровицької, Борзнянської, Варвинської, Вертіївської, Лосинівської, Малодівицької, Олишівської, Парафіївської, Ріпкинської, Сосницької, Срібнянської, Талалаївської територіальних громад ‒ всього 25 учасників.
Однак, сумніви ‒ геть, бо можна зберегти життєдіяльність органу влади та врегулювати трудові відносини з його працівниками не порушуючи вимог чинного законодавства.
“Орган місцевого самоврядування має можливість запропонувати своїм працівникам п’ять інструментів ‒ збереження звичайного трудового дня з дотриманням санітарних норм, дистанційний режим роботи, гнучкий графік роботи, простій не з вини роботодавця та відпустка. Головне ‒ наявність можливостей для виконання завдань, індивідуальний підхід до кожного співробітника та чіткі розпорядчі документи щодо вирішення конкретних ситуацій”, ‒ підкреслила експерт Програми Ради Європи Наталія Гнидюк.
Наступні рекомендації стосувалися організації та проведення засідань місцевих рад за умов карантину. Перш за все ‒ дотримання санітарних норм під час засідань, залучення, по можливості, дистанційного формату роботи, розгляд та прийняття рішень лише з невідкладних питань.
Учасники спілкування схвально оцінили інформаційне та практичне наповнення зустрічі. На їх думку, отримані рекомендації сприятимуть вирішенню проблемних ситуацій, що стосуються не лише працівників органів місцевого самоврядування, а й підпорядкованих їм комунальних підприємств, установ, закладів культури, освіти та ін. Наприклад, оформлення простою педагогічних та технічних співробітників; оформлення відпусток з виплатою на оздоровлення в умовах недостатності фінансових ресурсів; умови праці або ізоляції працівників віком 60+; умови прийому на роботу, звільнення з посади; продовження трудового договору (контракту) з керівником установи.
В свою чергу Центр підвищення кваліфікації приймає пропозиції щодо висвітлення питань, які найбільше хвилюють представників органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Просимо залишати свої побажання в мессенджері офіційної сторінки Центру на Facebook або надіслати на електронну пошту Центру.

Про землю та майно

говорили дистанційно з представниками Борзнянської, Корюківської, Городнянської, Носівської, Мринської, Парафіївської, Макіївської, Височанської, Новобілоуської, Хмільницької об’єднаних територіальних громад.

Чергове навчання за короткостроковою програмою «Новели земельного законодавства України. Питання ефективного управління та розпорядження об’єктами комунальної власності» проведено Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації.

Учасники зустрічі вже традиційно розглянули  зміни до законодавства щодо регулювання земельних відносин; дотримання норм законодавства органами місцевого самоврядування при прийнятті рішень щодо затвердження документації із землеустрою та питання ефективного управління та розпорядження об’єктами комунальної власності (приватизація, оренда комунального майна).

Більш детально зупинились на таких деталях:
кошти на проведення інвентаризації земель колективної власності;
розмір орендної плати за паї;
дії органів місцевого самоврядування при зверненні декількох осіб щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на одну і ту ж ділянку;
порядок отримання органами місцевого самоврядування інформації про земельні ділянки, які сформовані та зареєстровані в ДЗК, але не зареєстровані державним реєстратором;
порядок визначення початкової, стартової ціни під час проведення аукціонів на оренду комунального майна;
етапність проведення аукціонів та порядок їх скасування;
повноваження органів місцевого самоврядування щодо прийняття рішень у сфері приватизації та оренди комунального майна.

Проводили навчання представники Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області управління комунального майна обласної ради.

Карантин в органах місцевого самоврядування: як працювати не порушуючи?

Чи готові органи місцевого самоврядування до роботи в умовах карантину? Які розпорядчі документи вони мають підготувати, щоб забезпечити власну життєдіяльність, уникнути порушень чинного законодавства, зберегти трудові та соціальні гарантії своїх працівників? Чи “спише” “карантин” порушення?
Відповіді на ці та інші питання шукали учасники пілотного онлайн-навчання «Особливості управління людськими ресурсами в органах місцевого самоврядування за кризових умов», проведеного 2️⃣1️⃣ квітня 2020 р. Програмою Рада Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні» та Чернігівський центр підвищення кваліфікації. Цільова аудиторія ‒ керівники та спеціалісти служб персоналу органів Менської, Сновської, Корюківької, Тупичівської, Новгород-Сіверської, Остерської, Любецької, Куликівської, Височанської, Носівської, Кіптівської, Хмільницької, Городнянської та Новобілоуської ОТГ області. Всього ‒ 33 учасники.
“Законодавець пропонує органам місцевого самоврядування кілька варіантів організації своєї роботи та реалізації трудових відносин. Головне ‒ чіткий документ ОМС, що регламентує виконання завдань його працівником на робочому місці або в дистанційному режимі”, ‒ наголосила експерт зазначеної Програми Ради Європи Наталія Гнидюк. Вона детально пояснила, як місцеві ради, підпорядковані їм організації можуть налагоджувати діяльність працівників за звичним графіком (на робочих місцях з дотриманням санітарних вимог); в режимі дистанційної (надомної) роботи та за визначеним графіком з дотриманням санітарних вимог (гнучкий режим робочого часу).
Йшлося й про організацію засідань місцевих рад за умов карантину. Головна рекомендація ‒ виносити на порядок денний виключно невідкладні питання (зміни до бюджету, ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій тощо), мати завчасно підготовлені та оприлюднені проекти рішень, чітко визначений часовий регламент на їх обговорення.
Пролунали питання про співробітників віком 60+ (як відправити їх на самоізоляцію; чи можна, зберігши виплату 2/3 заробітної плати за таким працівником, взяти на заміну людину за цивільно-правовим договором); як оформлювати відпустку (з допомогою на оздоровлення чи без неї); на яких засадах оформлювати простій технічних співробітників органів місцевого самоврядування, підпорядкованих їм закладів культури та освіти; чи можна проводити конкурси на заміщення вакантних посад, присвоювати ранги працівникам ОМС в умовах карантину.
Наступне навчання в такому форматі проводитиметься 2️⃣3️⃣ квітня 2020 р. Представникам органів місцевого самоврядування, які бажають взяти участь, просимо залишати свої побажання в мессенджері офіційної сторінки Центру на Facebook або надіслати на електронну пошту Центру.

Електронний документообіг в ОТГ – не питання бажання, а законодавча вимога

наголосив під час відкриття дистанційного семінару «Запровадження системи електронного документообігу в органах державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, віддаленого надання адміністративних послуг» начальник відділу  інформаційно-комп’ютерного забезпечення апарату облдержадміністрації Олександр Клименок. Це другий зі низки подібних навчань, які проводить Чернігівський центр підвищення кваліфікації для ОТГ регіону, мета яких – стимулювання та запровадження електронного документообігу в органах місцевого самоврядування базового рівня області.

Учасники семінару – співробітники Сновської, Вертіївської, Добрянської, Хмільницької, Тупичівської, Лосинівської, Новобілоуської, Михайло, Коцюбинської, Батуринської ОТГ.

З чим ознайомилися:

що таке система електронного документообігу TDoc-2.0, як вона працює в цілому, які дані необхідно вносити, послідовність відповідних кроків, а також ролі керівника, контролера, виконавця, адміністратора;

як працює система електронного документообігу в Менській міській раді (викладач – секретар ради Юрій Стальніченко); з якими проблемами зіткнувся виконком на етапі впровадження; як відбувається погодження/непогодження проектів рішень; які технічні переваги отримала міська рада, її депутати; як працює модуль, що зорієнтований на обслуговування проведення її сесій в цілому;

з програмним забезпеченням діяльності ЦНАП Чернігівської міської ради, наявними та потенційними можливості віддаленого надання адміністративних послуг та співпраці ЦНАПів області.

Також Менська міська рада анонсувала новий модуль – енергомоніторингу. До нього можна підключити всі бюджетні організації громади та подавати таким чином необхідну інформацію для узагальнення. Таким чином контролюватимуться витрати енергоносіїв.

Як зазначалося під час спілкування, електронний документообіг для місцевого самоврядування – це економія часу, якісніша підготовка, бездоганний контроль. Тобто – краща організація роботи, а це ключова вимога для успішності роботи органу місцевого самоврядування. А на додаток – ще й економія паперу.

Територіальні громади та райдержадміністрації, які також бажають провести аналогічний семінар у себе, просимо повідомити до меседжеру офіційної сторінки Центру на facebook або на його e-mail

Час оприлюднення:  17 квітня 2020 р.

Виконавець: Бойко В.

конт. тел.: 676-052