Урочиста академія до 400-річчя Магдебурзького права відбулася у Чернігові

??«Ми дозволяємо названому місту свободи по праву Магдебурзькому належати», – зазначено у грамоті короля Речі Посполитої Сигізмунда ІІІ про надання Магдебурзького права Чернігову від 27 березня 1623 р. Відтоді його жителі самостійно управляли своїм містом, обирали владу, отримували корпоративне право власності на землю (як територіальна спільнота), пільги на розвиток ремесел і торгівлі та юридичний захист від втручання представників державної влади.
☝️Саме про його головні цінності, подальший розвиток форм місцевого самоврядування в Чернігові та Україні загалом говорилося під час Урочистої академії «400 років надання Магдебурзького права Чернігову», яка відбулася в Чернігові 27 березня 2023 р. У зустрічі, організованій Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації та Сіверським інститутом регіональних досліджень, взяли участі науковці, викладачі, представники закладів вищої освіти, архівних, музейних установ, бібліотек, інституцій громадянського суспільства Чернігова, Києва, Ніжина та Кракова.
????«Де є міське самоврядування – це Європа. Вшановуючи Магдебурзьке право як інституцію, ми говоримо про нього як складову європейського вибору та складову нашої ментальності. Отримані Черніговом привілеї, звільнення від повинностей, спонукали до заселення міста і вже через 10 років його жителі відбили напад московських військ. Громади, місцеве самоврядування витримали війну як сьогодні, так і 400 років тому», – наголосив доктор історичних наук, директор Сіверського інституту Сергій Лепявко.
⚜️«Після доволі тривалої перерви самоврядування в Чернігові відродилося у 1870-х рр. з появою міської думи. Впродовж другої половини XIX – на поч. XX ст. її управлінці та гласні (депутати) зреалізували ряд масштабних проєктів, що започаткували становлення комунального господарства та модернізацію міста – водогін, електростанція, тверде покриття на вулицях, пожежна охорона тощо. І все це – за умов постійної нестачі коштів, контролю та утисків з боку державної влади», – зазначила кандидат історичних наук, викладач Національного університету “Чернігівський колегіум” ім. Т.Г. Шевченка Любов Шара.
⚜️«За доби Української революції 1917–1921 рр. Чернігів та інші міста були осередками українського політичного та військового руху, активного громадського життя. За найдемократичнішим на той час виборчим законом проведені вибори до міських дум, які повинні були стати повноцінними органами місцевого самоврядування. Але російська окупація перервала ці процеси на понад 70 років», – зауважив професор Ягеллонського університету, доктор історичних наук Владислав Верстюк.
⚜️«Мали право, але не мали спроможності», – саме так можна охарактеризувати здатність місцевих рад виконувати свої повноваження в період з 1991 по 2015 рр. Більше 20 років пішло на те, щоб позбутися радянської спадщини в управлінні, а територіальні громади отримали реальний фінансовий ресурс для своєї діяльності, передусім через зміни в бюджетуванні, – зазначив виконавчий директор Чернігівського регіонального відділення Асоціації міст України, кандидат економічних наук Микола Силенко.
⚜️«З початком реформи Чернігів теж відчув реальні кошти. В місті розвинулася інфраструктура, сфера сервісів, воно стало комфортнішим. Міста обласного значення, в тому числі Чернігів, стали моделлю для утворення та функціонування об’єднаних територіальних громад. Реалізувалася головна ідея реформи – перетворення України на країну самоврядних територіальних громад, а з нею відбулося повернення до витоків магдебурзького права, – підкреслив директор Чернігівського регіонального центру підвищення кваліфікації, кандидат історичних наук Володимир Бойко.

Організація цивільного захисту населення та територій від засобів ураження (зброї, радіаційних, хімічних засобів тощо)

за цією спеціальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації 27 березня 2023 р. Чернігівський регіональний центр підвищення кваліфікації провів навчання для сільських, селищних, міських голів, їх заступників.
Основною метою програми було поглиблення знань слухачів з основних напрямів цивільного захисту населення та території від засобів ураження, а також формування необхідних умінь і навичок з питань організації дій відповідних підрозділів органів місцевого самоврядування щодо запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, захисту людей та навколишнього середовища від них.
У ході навчання було розглянуто чотири блоки питань:
– Організація цивільного захисту в територіальній громаді, захист населення і територій від надзвичайних ситуацій.
– Причини виникнення та класифікація надзвичайних ситуацій.
– Загальний аналіз виникнення надзвичайних ситуацій і небезпечних подій техногенного, природного та гідрометеорологічного характеру.
– Інженерний, радіаційний і хімічний захист територій. Медичний, біологічний і психологічний захист, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення
Вебінар за цією програмою здійснювався в режимі реального часу за допомогою комунікаційної системи 3СХ.

Навчання для вперше призначених на посади державної служби категорії «Б» розпочалось в Чернігівському регіональному центрі підвищення кваліфікації 27 березня.

?? Учасниками стали державні службовці апарату, структурних підрозділів Чернігівської обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій, а також посадовці Харківської, Житомирської, Закарпатської, Дніпропетровської та Київської областей.
?? І сесія навчання за загальною професійною (сертифікатною) програмою підвищення кваліфікації триватиме 4 дні.
?? В перший день учасники обговорили практичні аспекти застосування законодавства про державну службу та застосування методів мотивації праці в публічному управлінні разом з Мариною Захарченко – заступником керівника апарату, начальником відділу управління персоналом апарату Чернігівської обласної державної адміністрації, магістр державної служби.
Далі будуть опрацьовані такі питання:
? Стрес-менеджмент в управлінні персоналом.
? Забезпечення дотримання прав людини та протидії дискримінації.
? Запобігання торгівлі людьми: практичні аспекти вирішення проблеми.
? Електронне урядування в інформаційному суспільстві.
? Нормативно-правове забезпечення впровадження електронного урядування.
? Збір, обробка та візуалізація інформації. Підготовка презентації.
? Традиції публічного управління в Україні.
? Конституційно-правові засади публічного управління.
? Корупція як суспільне соціально-політичне явище: сутність, особливості прояву та шляхи подолання.
? Виявлення корупційних ризиків в діяльності публічних службовців та засади запобігання корупційним правопорушенням.
? Здійснення ефективних комунікацій у процесі публічного управління.

Про плани відновлення та стратегічне планування

«Шукайте нестандартних рішень, стимулюйте економіку громади», – такий заклик пролунав на семінарі «Плани відновлення територіальних громад деокупованих територій за умов високих ризиків», що проходив 23 – 23 березня цього року в Чернігові як складова проєкту «Підтримка здатності територіальних громад Чернігівської області до роботи за умов війни» за підтримки фонду Ганса Зайделя. Він має на меті допомогти громадам регіону напрацювати ефективний алгоритм дій із огляду на власну специфіку та зовнішні умови. На запрошення відгукнулися представники 45 із 57 територіальних громад Чернігівської області. Спілкувалися з ними відомі в Україні експерти – Анатолій Ткачук та Юрій Третяк. Привітали учасників заступник голови обласної ради Дмитро Блауш та директор департаменту економічного розвитку облдержадміністрації Олександра Хомик, відзначивши унікальність та значимість для регіону такої зустрічі.
За будь яких обставин, щоб хто не ухвалював, але ключове завдання для відновлення та розвитку – це людина. Власне, з цього постулату розпочав Анатолій Ткачук. А далі пояснив: значення має не 20 км відремонтованої дороги як такої, а на що вплине на ця дорога в сенсі залучення людей. Якщо ні на що – тоді вона не потрібна. Або стосовно шкіл, адже без дітей ніяке відновлення неможливо. Якщо, наприклад, в громаді є п`ять шкіл, із яких кілька пошкоджено, а дітей – на одну, то не треба все ремонтувати. Значно ефективніше зробити одну зразкову школу, купити кілька автобусів для підвозу та забезпечити тим самим школярам умови для здобуття якісної освіти. Тобто – готуємо та реалізуємо один розвитковий проєкт, а не вкладаємо гроші у `п`ять об`єктів. Наступні питання, які необхідно розв`яти – це рівень зарплати, а також гарні умови для дозвілля та комфорт у містах та селах. Між іншим, остання складова не вимагає надзвичайних ресурсів, натомість є дуже ефективної в сенсі підвищення вартості нерухомості.
Щодо коштів – питання не лише в їхньої наявності (можна мати гроші та не досягнути бажаного). Ключове питання – чи станемо ми успішними, якщо їх отримаємо? Для успіху маємо дотримуватися низки обов`язкових умов: знати та розуміти куди ми йдемо, скільки нам потрібно зробити для цього кроків (та яких), що заважатиме (тобто – ризики, які вимагатимуть дій), скільки та яких для цього потрібно ресурсів. Тобто Анатолій Ткачук наголосив на необхідності оволодіння громадами методики проєктного менеджменту як важливого елементу їхньої діяльності, а для розвитку – вирішального. Його інструменти – це плани відновлення, а ширше – стратегії розвитку. Перші розраховані на середньострокову перспективу, другі – на довгострокову, але підходи до їх формування однотипні.
В кожному разі маємо діяти за таким підходом: спочатку з`ясовуємо чого хочемо, потім – що у нас є, зрештою – що треба зробити, аби досягнути того, чого ми хочемо. Які б нормативно-правові рішення не ухвалив уряд.
Між іншим, саме такий підхід відкриває перед громадами нові можливості залучення коштів за допомогою проєктів, про що розповів Юрій Третяк. Він попередив, що головний наш шанс – це не та допомога, яка тепер надходить (хоча, вона, вочевидь, важлива). Найбільше можливостей для розвитку відкриває кандидатство до ЄС. Не досить дати кошти (це хибне уявлення) – необхідно, аби громади, регіон у цілому через стратегії свого розвитку та за допомогою інтегрованих проєктів розвитку (скажімо, покращуємо екологію та одночасно сприяємо зайнятості) навчилися реалізовувати приховані та недооцінені потенціали територій (відповідно до наявного функціонального призначення). Та й питання не в кількості коштів, а в тому, як їх взяти, адже в ЄС діє квотний принцип: кожна країна за черговим семирічним періодом планування отримує її відповідно до визначених цілей. Але не факт, що використає – якщо немає достатньої кількості якісних проєктів. Між іншим, найбільші майстри стосовно цього – поляки, вони стабільно вибирають свою квоту на рівні 80–90%. Ключове питання для України – наша спроможність оперувати цими грошима. Йдеться, насамперед, про адміністративну спроможність працювати з управлінською системою ЄС. Підвищенні її рівня – це питання рівня життя країни, її регіонів, громад, адже існує пряме співвідношення між якістю управління, організації в цілому та рівнем розвитку території. І тут виринає питання наявності кадрів, відповідної їх підготовки та мотивації їх до роботи.
Як це працює експерти показали наочно – всі учасники семінару опинилися у складі однієї з трьох субрегіональних груп. Кожна готувала власний концепт проєкту з розвитку території – з прив`язкою до місцевих особливостей. Адже Чернігівщина – це й прикордонні громади, що віднесені до зон бойових дій, так і відносно безпечні, розташовані від рф та рб на відстані 300 – 400 км. Як зазначалося під час обговорень, за малої щільності населення розраховувати на створення значних підприємств навряд чи доводиться. Але, попри російсько-українську війну, таких переваг регіону, як значні водні ресурси та ліс, поклади крейди, хороші екологічні показники, близькість до Києва, ніхто не скасовував. А от із середньостроковою тенденцією до скорочення чисельності мешканців доведеться навчитися жити.
Щодо перспективних галузей регіону та його громад називалися, такі, що не шкодять довкіллю, скажімо, деревообробка та меблярство (особливо для півночі області). І все, що пов`зано з відпочинком. Для Чернігівщини дуже підходить гасло: «Здорове життя – чиста вигода». Втім на тепер провідною галуззю залишатиметься сільське господарство. Пролунало цікаве число – виявляється, відповідно до законодавства, родинне (не зареєстроване як фермерське чи підприємницьке) сільське домогосподарство може без оподаткування продавати за рік вирощеної продукції на 450 тис. грн. А це добре для зростання внутрішнього ринку. На думку Анатолія Ткачука необхідно пояснити людям про що йдеться, а громаді – допомогти їм придбати необхідне обладнання.
Такі зустрічі – ще й штрихи до нинішнього стану та свого зріс готовності України, її територіальних громади не лише працювати на перемогу, битися за неї, але й розвиватися після. Бо це окремий та не менший виклик, до якого варто готуватися вже тепер.

Поводження з твердими побутовими відходами в ЄС: кейс для України

?В чому полягає політика Європейського Союзу у сфері поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ), що означає «побудова максимально екологічно безпечної системи поводження з потоками відходів», які нормативи та стандарти ЄС регламентують поводження з відходами, зміни, що відбулися в українському законодавстві з питань поводження з ТПВ, ‒ розглядали під час вебінару «Імплементація європейських практик поводження з відходами: кейс України». Навчання проведене 23‒24 березня в Чернігівському регіональному центрі підвищення кваліфікації. Цільова аудиторія ‒ державні службовці місцевих державних адміністрацій, посадових осіб органів місцевого самоврядування області.
☝️Під час семінару зупинилися на наступних питаннях:
? базові директиви ЄС щодо управління відходами, облаштування місць їхнього зберігання, подальшої переробки та спрямовані на охорону довкілля і зменшення негативних наслідків від утворення відходів?;
? Закон України «Про управління відходами», як із кроків до виконання Угоди про асоціацію між Україною з ЄС;
♻️«розширена відповідальність виробника», запровадження якої сприятиме запровадженню кругової економіки та скороченню обсягів неперероблених відходів (принцип «забруднювач платить»)???;
?ключові завдання для України для порятунку екосистеми в умовах екоциду Росії та адаптації секторальних політик до цілей зеленого курсу;
?поводження з відходами від руйнувань, як комплекс заходів з безпечного збирання, перевезення, зберігання, їхньої переробки тощо;
?Регіональний план управління відходами Чернігівської області;
?повноваження органів місцевого самоврядування у сфері управління відходами??.
☝️Учасники зустрічі ознайомилися з кращими практиками управління відходами в країнах Європи та можливостями імплементації відповідного досвіду в Україні. Вони отримали рекомендації стосовно того що, громади вже можуть робити для вирішення проблем з ТПВ і таким чином захисту свого довкілля

Особливості управління персоналом в обласній та районних державних адміністраціях в умовах воєнного стану

22 березня 2023 р. у Чернігівському регіональному центрі підвищення кваліфікації у рамках навчання за загальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Управління персоналом: інструментарій, напрями та інноваційні практики» розпочалося перше заняття для начальників відділів (завідувачів секторів) управління персоналом структурних підрозділів обласної державної адміністрації, апарату районних державних адміністрацій, державних службовців, на яких покладено обов’язки щодо здійснення кадрової роботи.
У ході навчання Марина Захарченко – заступник керівника апарату – начальник відділу управління персоналом апарату обласної державної адміністрації, магістр державної служби акцентувала увагу посадовців на тематиці, яка стосувалася порядку проходження державної служби, зокрема, надала роз’яснення щодо оновлення форм посадових інструкцій державних службовців категорій «Б» та «В»; окреслила вимоги до правильного оформлення окремих організаційно-розпорядчих документів (формування положень про структурні підрозділи, підготовку біографічних довідок та ін.). Крім цього, увагу кадровиків було зосереджено на алгоритмі передачі сканованих копій та внесення записів до електронної трудової книжки.
Під час навчання Ганна Чепурна – викладач Національного університету «Чернігівська політехніка», кандидат психологічних наук ознайомила учасників навчання із соціально-психологічними аспектами управління персоналом на публічній службі, зокрема про стрес-менеджмент в управлінні персоналом.
Перше заняття за цією програмою здійснювалося за очною формою навчання.

❗️❗️❗️Про надання соціальних послуг в умовах війни говорили в Козелецькій селищній раді 22 березня під час семінару з питань особливостей надання соціальних послуг.

✅Навчання було організовано Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації спільно з Чернігівським регіональним відділенням Асоціація міст України та призначалось для голів громад, їхніх заступників та профільних працівників соціального сектору Ніжинського та Чернігівського районів.
✅ У відкриті семінару взяв участь Козелецький селищний голова Валентин Бригинець, підкресливши, що соціальні послуги в громаді – тема важлива і гостра, особливо під час війни.
✅ Експерт Асоціації міст України з питань соціального захисту Назар Миколюк під час семінару розповів про:
☑️Особливості місцевої та державної соціальної політики.
☑️Реформування соціальної політики в Україні.
☑️Соціальні послуги в громаді: особливості роботи в умовах воєнного стану.
☑️Проблемні питання надання соціальних послуг в громаді та шляхи їх вирішення.
✅ Учасники обговорили проблеми з інформаційними базами даних (органи місцевого самоврядування не мають доступ до інформації, яка б дала можливості якісно формувати місцеву соціальну політику).
✅ Окремо говорили про роботу з внутрішньо переміщеними особами та новий аспект роботи з ветеранами війни – це напрями, що потребують найбільшої підтримки і уваги з боку громад.

ЗАКОНОДАВЧІ ІНІЦІАТИВИ ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ ТА ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ

 навчання за такою темою за спеціальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації для державних службовців місцевих державних адміністрацій, посадових осіб органів місцевого самоврядування області проведено 17 березня 2023 р. Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації.
Вячеслав Пузирний – проректор Академії державної пенітенціарної служби, доктор юридичних наук, професор пояснив публічним посадовцям, що таке конфлікт інтересів, складові та види конфлікту інтересів. Крім цього, розглянуто дискреційні повноваження службових осіб, законодавчі обмеження, джерелом яких є конфлікт інтересів. Вячеслав Феодосійович детально зупинився на обмеженнях: щодо одержання подарунків; сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності; спільної роботи близьких осіб; обмеження після припинення діяльності державної посадової особи.
Наталія Мужикова – керівник апарату Чернігівської обласної державної адміністрації, магістр державного управління ознайомила слухачів
із відповідальністю за порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, зокрема дисциплінарною, цивільно-правовою, адміністративною та кримінальною відповідальністю. Крім цього, Наталія Михайлівна розповіла учасникам навчання про способи врегулювання конфлікту інтересів; про обов’язки службової особи у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів; про способи зовнішнього та самостійного врегулювання конфлікту інтересів тощо.

Розпочалося навчання для секретарів сільських, селищних, міських рад

За спеціальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Організація роботи ради територіальної громади» 15 березня 2023 р. Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації розпочато навчання (перше заняття) для секретарів сільських, селищних, міських рад.
Перше заняття за цією програмою передбачає проведення трьох одноденних семінарів-навчань відповідно 15, 23 та 30 березня 2023 р.
У перший день вебінару посадовці ознайомилися з питаннями, що стосувалися трьох блоків питань:
– Організації соціальної роботи в громаді. (Надання соціальних послуг територіальною громадою відповідно до законодавства. Класифікація послуг, що надаються в громадах. Міжвідомча взаємодія при здійсненні соціальної роботи в територіальній громаді).
– Організація діяльності ради територіальної громади. (Регламент та планування роботи. Підготовка та проведення засідань сесій. Робота постійних депутатських комісій).
– Застосування законодавства про працю. (Правове регулювання трудових відносин посадових осіб органів місцевого самоврядування).
Крім цього, у рамках програми підвищення кваліфікації публічні посадовці практично навчаться застосовувати норми нового українського правопису в діловій кореспонденції та розпорядчих актах органів місцевого самоврядування та оформлювати окремі документи згідно з ДСТУ 4163: 2020 та ін.
У ході навчання викладачі-практики розкажуть секретарям сільських, селищних, міських рад про новації Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації актів цивільного стану; правові засади державної реєстрації актів цивільного стану; реалізацію права власності громадян на землю; місце та роль старост в системі місцевого самоврядування; особливості регуляторної діяльності органів місцевого самоврядування; застосування інформаційних технологій в діяльності органів місцевого самоврядування; організацію роботи депутатів місцевих рад тощо.
Вебінар за цією програмою здійснювався в режимі реального часу за допомогою комунікаційної системи 3СХ.

ІІІ сесія навчання за загальною професійною (сертифікатною) програмою підвищення кваліфікації для вперше призначених на посади державної служби категорії «В» розпочалась 15 березня в Чернігівському регіональному центрі підвищення кваліфікації.

?? Спеціалісти апарату, структурних підрозділів обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій протягом трьохденного навчання опрацьовуватимуть такі модулі програми:
?‍? Основи проєктного менеджменту на публічній службі.
?‍? Ділове українське мовлення та застосування норм нового українського правопису.
?‍? Державна політика у сфері забезпечення прав людини.
?‍? Дисципліна та контроль у сфері діяльності органів виконавчої влади.
?‍? Ділова риторика.
?? Учасники навчання вже пройшли дві сесії дистанційно: одну в режимі реального часу, іншу – в режимі відкладеного часу за допомогою платформи Moodle. Третя сесія завершиться підсумковим комп’ютерним тестуванням та отриманням сертифікатів про підвищення кваліфікації.