☝️?Історична пам’ять як чинник консолідації суспільства та подолання колоніальної спадщини

☝️?Історична пам’ять як чинник консолідації суспільства та подолання колоніальної спадщини
☝️Про складники формування історичної пам’яті українського народу, необхідність її очищення від російських імперських та радянських наративів, деколонізацію публічного простору України, гідне вшанування борців за волю та незалежність України, героїв російсько-української війни, – говорили під час дистанційного навчання «Формування історичної пам’яті: зміст, складові, як формується», що проходило 16–17 травня 2023 р. Навчання організоване Центром підвищення кваліфікації. Цільова аудиторія – державні службовці місцевих державних адміністрацій, посадові особи місцевого самоврядування області.
☝️Впродовж наступних двох днів учасники навчання отримали практичні роз’яснення щодо застосування:
??положень законодавства України з реалізації державної політики у сфері відновлення та збереження національної пам’яті Українського народу, засудження тоталітарних режимів, увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні, реабілітацію жертв політичних репресій та ін.;
??положень законодавства України про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні, деколонізацію топонімії, заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії та символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну.
??Відповідний досвід обговорили на прикладі Чернігова, що включає аналіз топонімічного простору міста та його подальше очищення від назв, які увіковічнюють чи символізують росію та білорусь. І натомість – відображення в назвах вулиць історії Чернігова та Чернігівщини та пов’язаних з нею видатних діячів. Водночас мова йшла і про впорядкування меморіального простору Чернігівської області в контексті охорони об’єктів культурної спадщини. Зокрема, учасники отримали рекомендації щодо робіт на пам’ятках у зв’язку з демонтажем забороненої символіки та написів, ремонту або зняття їх з обліку.
??Також акцентувалося на необхідність осмислення та подолання російських історичних міфів щодо минулого України. Це – спотворена росією історія Другої світової війни, історичні фейки про «адін народ» як виправдання агресії рф проти України, масових вбивств українців та використання росією історії як зброї в цілому. Вихід – цілеспрямована державна історична політика, розвінчання історичних міфів та фейків, уважне вивчення своєї історії та традицій, які консолідуватимуть суспільство у боротьбі з агресором.
??В рамках навчання з його учасниками спілкувався народний депутат України, кандидат історичних наук та один з розробників законопроєкту про деколонізацію Володимир В’ятрович. Він наголосив, що зараз для України важливі не тільки оборона і деокупація територій, а й звільнення її культурного та публічного простору від колоніальної спадщини, яка використовується росією для відновлення свого імперського впливу. Тому в прийнятому 21 березня 2023 р. Законі про деколонізацію засуджується російська імперська політика, забороняється її пропаганда та пов’язані з нею символи, імена діячів та географічні назви. Він зобов’язує до відповідних дій не лише органи влади, а й дає необхідні інструменти громадськості, яка вже реалізує ініціативи з деколонізації з початку російського вторгнення. Водночас важливо залучити до цього процесу істориків, краєзнавців, які знають місцевий контекст, відкрити невідомі сторінки нашої історії, вшанувати імена забутих героїв, творити свій громадський та культурний простір, в якому не буде місця окупантам та їхній пропаганді.

Возможно, это изображение 7 человек и текст

Двоє учнів з Батуринської та двоє з Плисківської громад

19 травня візьмуть участь у конкурсі зі знання англійської мови в гміні Бжостек, що в Підкарпатському воєводстві (бурмістр – Войцех Станішевські). Сьогодні, 16 травня, вони приїхали до Польщі. Йдеться про традиційне місцеве лінгвістичне змагання між школами, але цього разу – за участю представників партнерських громад з України. Українців також чекають зустрічі з польськими однолітками, знайомство з організацією навчання в гімназії (так само як в Україні – базовий заклад середньо освіти), відвідини Кракова та оглядини його історико-культурної спадщини, поїздка в Закопане. Ця можливість – продовження співпраці, що розпочата між Бжостком, Плисками та Батурином в 2019 р. за сприяння Чернігівського регіонального центру підвищення кваліфікації. Зокрема, минулого року серед учнів кількох гмін та громад проводився конкурс з історії першої Речі Посполитої – «Спільна спадщини».

Возможно, это изображение 4 человека