Ймовірно, що всі територіальні громади Чернігівської області розроблятимуть плани відновлення та розвитку. Принаймні такий алгоритм закладений у пропозиціях, що тепер розглядаються в уряді – з огляду на статус області, що перебувала під окупацією рашистів. Найближчими тижнями має з`явитися профільна постанова, яка врегулює ці питання, але готуватися до її появи треба вже тепер, – такі думки прозвучали під час семінару «Економічний розвиток громади в умовах воєнного стану». Проводився він у Менській міській раді в рамках меморандуму про співпрацю між Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації та регіональним відділенням Асоціації міст України за участі представників десяти територіальних громад області. Відкрив семінар секретар Менської міської ради Юрій Стальніченко, а викладали експерти АМУ: Тетяна Мельник – з питань відновлення муніципальної інфраструктури, Наталія Рябцева – питань місцевого економічного розвитку.
Чи сумісна війна та економічний розвиток – перше питання, на яке намагалися відповісти учасники навчання. Власне відповідь на нього мають дати майбутні плани відновлення та розвитку. Порядок фінансування вже визначений постановою Кабінету Міністрів України від 10 лютого 2023 р. № 118 «Про затвердження Порядку використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії», хоча ступінь залучення громад вимагатиме деталізації. Вочевидь, що відновлення муніципальної інфраструктури належить до стратегічних напрямів, а щодо впливу війни – його доведеться враховувати під час планування як ризик. Чекаємо також відродження діяльності за Державним фондом регіонального розвитку – проєкти нормативних змін розглядаються, серед пропозицій є дискусійні, одна з них – можливість голосувати через «Дію» за відібрані в установленому порядку проєктами. Але чи не призведе це до переваг великих за чисельністю мешканців громад? В будь якому разі зрозуміло, що в новому ДФРР пріоритет отримують розвиткові проєкти, які охоплюватимуть більшу територію та чисельність мешканців і мешканок. А це стимулюватиме розвиток міжмуніципального співробітництва на основі спільної реалізації проєктів.
Надалі учасники семінару ознайомилися з організаційними засадами діяльності індустріальних парків – процедурою створення, можливими складовими, обмеженнями, державними стимуляторами, а також із наявним досвідом Менської міської ради, яка зареєструвала індустріальний парк. Попри географічну близькість ерефії інтерес до такої форми бізнесової діяльності є – відзначалося під час обговорення.
Завершилося спілкування дискусією щодо встановлення місцевих податків та зборів, а саме – нинішніх можливостей застування цього інструменту та впливу на місцевий розвиток.