Прилуцькі самоврядовці вчилися писати новини, комунікувати з громадянами та ЗМІ

 

«Як коректно відповідати на запитання від громадян чи різку критику в бік органів влади?», ‒ таке питання лунало під час семінару-тренінгу «Горизонтальна та вертикальна комунікація в місцевому самоврядуванні. Комунікація органу місцевого самоврядування зі ЗМІ». Виїзний семінар-тренінг проведений Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації в Прилуках 29 червня 2032 р. для працівників Прилуцької міської ради.

Зі вступним словом до присутніх звернулися заступник голови міської ради Олександр Сивенко та директор Центру Володимир Бойко. Вони підкреслили важливість присутності органу місцевої влади в інформпросторі і водночас, вміння посадовців спілкуватися зі ЗМІ та громадянами, залучати їх до справ громади.

Спільно з тренеркою Оксаною Стельмах учасники тренінгу з’ясовували, які канали комунікації є найбільш популярними саме в Прилуцькій громаді, їхні плюси та мінуси, та на яку інформацію існує попит серед місцевих жителів. Головне – це безпека громадян, як дії влади впливають на захищеність людей та їхній добробут.

Наступні рекомендації під час практичних вправ та обговорень стосувалися наступних моментів:

  • сайт громади повинен містити необхідний мінімум актуальної для людей інформації навіть за умов воєнного стану;
  • інформація на сайті, що знаходиться у вільному доступі, має своєчасно оновлюватися;
  • на сайті та сторінках в соціальних мережах має поширюватися відомості лише з перевірених джерел (фейки та вкиди необхідно своєчасно спростовувати);
  • важливо виходити з своїми новинами на рівень обласних ЗМІ. Їхні публікації та репортажі – це позитивний імідж громади (наприклад, для потенційних інвесторів) та привід для жителів пишатися своєю громадою.

Учасники зустрічі також отримали поради щодо створення новин, інформаційних постів у соцмережах та помилок, яких варто уникати при подачі подібних матеріалів. Головне ‒ ключова інформація подається стисло та на самому початку; не варто зловживати термінологією та розлогими цитатами, писати доступною для читача мовою. Поговорили також і «розігрів» інтересу читацької аудиторії через cоцмережі та Youtube за допомогою візуалізованих постів, коротких інформаційних відео тощо.

Водночас кілька застережень при спілкуванні у соцмережах:

  • не забувати правило скріншоти «не горять», а висловлена думка чи коментар теж може стати окремою новиною;
  • розрізняти публічний та приватний контент (є те, що не варто поширювати);
  • дотримуватися інформаційної гігієни.

Ще один важливий момент – у медіа-просторі місцева влада має показувати свою здатність та готовність реагувати  на надзвичайні події, давати інструкції, що робити людям в конкретній ситуації, що буде і як діяти далі.

Наостанок поговорили про те, як реагувати на негативні коментарі, дискусії в соцмережах щодо роботи посадовців та органу місцевого самоврядування. Слід вчасно реагувати на конструктивну критику та вирішувати озвучену проблему. Також варто на сторінці чи сайті оприлюднити правила поведінки з коментарями як превентивну реакцію на образи та звинувачення з боку читачів і ботів.

На думку учасників тренінгу – писати новини та повідомлення може навчитися кожна людина. Головне вірно обрати канал інформації та її кінцевого споживача, писати за принципом  «для про людей та для людей».

 

Насамперед розглянули комунікації територіальної громади як діяльність, що спрямована на її розвиток та передбачає налагодження співпраці з громадянами та важливими зовнішніми групами. Під час практичних прав учасники тренінгу обговорили свої вподобання щодо джерел отримання інформації, спробували напрацювати цілі для комунікації, тематику повідомлень, налагодження зворотного зв’язку та збору інформації від жителів. На їхню думку одним із завдань комунікації є залученість підвищення рівня довіри громадян, формування формування привабливого іміджу громади для її жителів та потенційних інвесторів.

Подальше обговорення стосувалося налагодження комунікації зі ЗМІ, роботи із сайтом громади, застосування соціальних мереж в роботі органу місцевого самоврядування та особливостей подання інформації органами місцевого самоврядування за умов воєнного стану.

На практичних прикладах учасники тренінгу розглянули типові помилки в комунікаційній роботі та отримали низку порад для успішної комунікації, серед яких:

визначити цілей комунікації, цільову аудиторію, власний стиль або «голос» спілкування з нею та канали комунікації;

налагодити співпрацю як з місцевими та регіональними журналістами, надсилаючи їм інформаційні повідомлення про кращі історії людей та життя громади;

вміти говорити зрозумілою мовою, але уникаючи «хайпу»;

комунікуючи в соцмережах та на особистих сторінках не забувати про правила бо скриншоти «не горять», а висловлена думка теж може стати окремою новиною;

відповідати на коментарі з виваженою аргументацією;

забезпечувати контент якісною візуалізацією .

І найголовніше ‒ кожна людина може навчитися писати новини. Але потрібно вміти дати відповіді на основні питання, писати грамотно, уникаючи помилок та зайвих відомостей, готувати інформацію «для людей» і «про людей».

 

Керівники апаратів районних державних адміністрацій Київської, Житомирської та Чернігівської областей взяли участь в очній частині семінару

Керівники апаратів районних державних адміністрацій Київської, Житомирської та Чернігівської областей взяли участь в очній частині семінару, «Організація роботи місцевої державної адміністрації», що 27 червня проходила на базі Київської обласної військової адміністрації. Це стало можливим завдяки об`єднанню зусиль трьох відповідних регіональних центрів підвищення кваліфікації, які вирішили спільно організувати зазначене навчання.
Експерт-практик із питань цифрової освіти Павло Белоусов розповів про інноваційні інструменти візуалізації та управління даними в роботі органів влади.
Заступник виконавчого директора Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» Володимир Мягкоход ознайомив зі змінами в законодавстві про службу в органах місцевого самоврядування та їх узгодженість з чинним законодавством про державну службу.
Зустріч із заступником голови Українського інституту національної пам’яті Володимир Тиліщак присвячувалася законодавству про деколонізацію.
Під час спілкування з заступником директора департаменту комунікацій Київської обласної військової адміністрації Сергієм Куніца йшлося про комунікативну компетентність посадовця, інформаційну грамотність та використання соціальних мереж.
Ще одним здобутком зустрічі стало знайомство колег із різних областей, які відповідають за однакові напрями роботи, та налагодження взаємних контактів.
Чернігівський центр дякую колегам Київського обласного центру підвищення кваліфікації за співорганізацію семінару.

Про електронне декларування та заходи здійснення фінансового контролю

йшлося під час  навчання 20 червня 2023 р. за загальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Фінансовий контроль як інструмент антикорупційної політики. Електронне декларування», яке провів Чернігівський регіональний центр підвищення кваліфікації для державних службовців Новогород-Сіверської районної державної адміністрації та посадових осіб місцевого самоврядування Новогород-Сіверської районної ради.

У ході навчання Валентин Дубок – начальник відділу з питань запобігання та виявлення корупції обласної державної адміністрації, магістр державного управління ознайомив учасників навчання з питаннями щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю в умовах воєнного стану (подання декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента, проведення перевірок).

Під час візуалізованої лекції-бесіди пан Валентин акцентувала увагу присутніх на тому, що Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) запустило в Реєстрі декларацій спеціальну функцію — «Дані для декларації», яка дозволить декларантам дізнаватися відомості про свою власність, наявні в реєстрах. Вона полегшить заповнення декларації для тих, хто втратив документи про власність.

Під час семінару спікер відповів на численні запитання посадовців. Зокрема, чи стає особа суб’єктом декларування у разі тимчасового виконання обов’язків службової чи посадової особи? Чи потрібно подавати декларацію кандидата на посаду у разі призначення особи виконувачем обов’язків? На яких посадових осіб закладів, установ та організацій не поширюється обов’язок подання декларацій та інші заходи фінансового контролю? та інші.

У роботі семінару взяли участь Сергій Сергієнко – начальник Новогород-Сіверської районної військової адміністрації та Василь Жук – голова  Новогород-Сіверської районної ради

Порядок проходження державної служби та мотивація персоналу

15 червня 2023 р. у Чернігівському регіональному центрі підвищення кваліфікації у рамках навчання за загальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Управління персоналом: інструментарій, напрями та інноваційні практики» відбулося друге очне заняття для начальників відділів (завідувачів секторів) управління персоналом структурних підрозділів обласної державної адміністрації, апарату районних державних адміністрацій, державних службовців, на яких покладено обов’язки щодо здійснення кадрової роботи.

У ході навчання Марина Захарченко – заступник керівника апарату – начальник відділу управління персоналом апарату обласної державної адміністрації, магістр державної служби акцентувала увагу посадовців на тематиці, яка стосувалася порядку проходження державної служби, зокрема алгоритму вступу, проходження та припинення державної служби; дисциплінарної та матеріальної відповідальності державних службовців.

Крім цього,  увагу кадровиків було зосереджено на мотивації персоналу, зокрема на основних ключових ланках мотивації, головних питаннях створення мотиваційної системи в професійній діяльності посадовців.

Під час навчання публічні посадовці отримали відповіді на запитання щодо дії окремих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» тощо.

Про організацію діяльності органу місцевого самоврядування та ведення діловодства

 

йшлося під час виїзного семінару за короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Регламентація роботи та ведення діловодства в селищній раді та її виконавчому комітеті. Участь депутатів у діяльності ради», який провів Чернігівський регіональний центр підвищення 14 червня 2023 року у Ладанській селищній раді.

Цільова аудиторія – це працівники апарату селищної ради, її структурних підрозділів, старости, депутати.

Під час навчання Олександра Негода –  викладач Центру, розповіла учасникам навчання про організаційне забезпечення діяльності ради, зокрема про сесійну роботу; утворення та організацію роботи постійних і тимчасових контрольних комісій ради;  про депутатську діяльності. Крім цього Олександра Іванівна розповіла про організацію роботи виконавчого комітету та посадових осіб ради та виконкому. Також було розглянуто питання регламенту та планування роботи органу місцевого самоврядування.

У ході навчання Петро Підгайний  – заступник директора Центру ознайомив посадовців із методичними рекомендаціями НАДС щодо роботи з посадовими інструкціями посадових осіб місцевого
самоврядування, підготовкою положень про структурні підрозділи, листів та протоколів, а також про роботу експертної комісії ради тощо. Також Петро Михайлович звернув увагу присутніх на вимоги до оформлення організаційно-розпорядчої документації, які затверджені Національним стандартом України.

У відкритті та роботі семінару взяв участь Роман Ювченко – голова Ладанської селищної ради та Наталія Фурса – секретар Ладанської селищної ради.

 

Про правові та практичні аспекти охорони навколишнього середовища в громаді

йшлося під час виїзного семінару за короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Охорона навколишнього середовища в громаді:
правові та практичні аспекти», який провів Чернігівський регіональний центр підвищення 09 червня 2023 року у Батуринській міській раді.

Цільова аудиторія – це працівники апарату міської ради, її структурних підрозділів, старости, депутати.

Під час навчання Ігор Михайлов –  начальник відділу державного екологічного нагляду (контролю) поводженням з відходами та небезпечними хімічними речовинами  Державної екологічної інспекції в Чернігівській області, акцентував увагу присутніх на екологічному аспекті поводження з відходами, паспортизації відходів та вимогами до санітарно-технічного паспорта полігону ТПВ.

Зокрема, у своєму виступі він сказав, що зростає кількість промислових та продовольчих товарів для населення, відповідно, зростає утворення твердих побутових відходів. Природа не має механізмів утилізації і знищення відходів, вироблених суспільством, тому відходи накопичуються в біосфері. Проблема поводження з відходами на даний час є однією з основних екологічних проблем. Полігони твердих побутових відходів – приклад антропогенної діяльності, забруднення ґрунтів, поверхневих, ґрунтових та підземних вод.

Крім цього, Ігор Анатолійович розповів про охорону, утримання і використання зелених насаджень. Зокрема, про Порядок оформлення дозволів на видалення зелених насаджень, організацію та виконання робіт з вирубки або знесення зелених насаджень та оформлення підприємством результатів видалення зелених насаджень тощо.

Здійснення публічних закупівель: новації законодавства

☝️Сучасний стан нормативно-правового бази здійснення публічних закупівель, які зміни внесені до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг (Постанова КМУ № 1178) відповідно до Постанови КМУ № 157 та інші питання проведення процедур закупівель розглядалися під час дистанційного навчання «Правові та практичні аспекти здійснення публічних закупівель в Україні». Вебінар проведений Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації 7–8 червня 2023 р. До участі були запрошені працівники органів державної влади та органів місцевого самоврядування Чернігівської області, відповідальні за проведення процедур закупівель.
☝️В контексті чинного законодавства та з урахуванням останніх змін докладно зупинилися на таких питаннях:
– планування закупівель в період воєнного стану;
– закупівлі до порогових вартісних меж;
– укладення «прямого» договору, звіт про договір, укладений без використання електронної системи;
– локалізація у 2023 році;
– контроль та відповідальність у сфері публічних закупівель;
– моніторинг публічних закупівель ДАСУ з урахуванням внесених змін.
☝️У форматі практичних консультацій розглянули особливості визначення предмета закупівлі для товарів, робіт, послуг; проведення закупівель з використанням електронного каталогу Prozorro Market; особливості укладання договорів в умовах воєнного стану, істотні умови договору та внесення змін до договору та алгоритм проведення відкритих торгів.
☝️Учасники семінару отримали також рекомендації застосування процедури відкритих торгів, проведення поточних та капітальних ремонтів, укладання договорів та внесення змін до них з огляду на зростання цін на товари та послуги.

Як підготувати успішний проєкт?

Як писати проєкти, аби вони мали шанси на підтримку донорів – цьому навчалися голови громад, їх заступники, службовці виконавчих органів рад місцевих рад (всього – 40 учасників від 33 громад області) під час тренінгу «Управління проєктним циклом: від ідеї до звітності». Проходив він у Чернігові 6–7 липня 2023 р., у відкритті взяли участь перший заступник голови обласної ради Ніна Лемеш та заступник директора департаменту економічного розвитку облдержадміністрації Юрій Сухомлин. Вони наголосили на пріоритетності оволодіння методикою проєктного менеджменту працівниками сфери управління для успішної відбудови регіону.

З учасниками семінару працювали експерт ГО «Європейський діалог» (Львів) Олександр Софій та директор Чернігівського регіонального центру підвищення кваліфікації Володимир Бойко Експерти наголосили, що проєкт – основа планування та організації, а не здобування коштів. Друге без першого не буває. Тепер на відновлення та розбудову України спрямовуватимуться значні кошти з розвинутих країн, однак для їх отримання потрібні конкретні проєкти, до того ж – включені до стратегічних планувальних документів. Причому ключовою стає зв`язка стратегії місцевого розвитку та програм місцевого розвитку, а проєкт – не що інше, як ефективний інструмент їхньої реалізації. Міжнародні донори вже заходять до України – їх ставатиме чим далі більше, хоча їхні пріоритети можуть відрізнятися, але принципи й засади роботи – однакові. Тож виникає питання – хто цими питаннями фахово займатиметься, чи достатньо у нас підготовлених для такого роду роботу фахівців?

Розпочався семінар із розгляду планування в громаді, джерел фінансування, а також інтересів сторін. Надалі учасники ознайомилися з проєктним циклом – починаючи від формування ідеї проєкту та до звітності, а саме: актуальність проєкту, цілі та результати, календарний план, ризики, сталість результатів, структура управління, моніторинг та оцінка, формування бюджету проєкту, комунікативна політика. В якості базових моделей послужили п`ять успішних проєктів секторальної співпраці України та ЄС, що свого часу були виграні та почали реалізовуватися на теренах Чернігівщини. В якості підсумку – слухачі ознайомилися з логіко-структурною матрицею, засадами її побудови та способом заповнення. Тренери зазначили – ця методика матриці дозволяє перевірити правильність та послідовність власних дій, раціонально розрахувати ресурси та час для досягнення бажаних результатів та цілей. Опанування нею – це як вивчення міжнародної мови спілкування, що є необхідною умовою для успішного розвитку як територіальних громад, так і регіону в цілому.

 

Семінар проходив в межах проєкту «Підтримка здатності територіальних громад Чернігівської області до роботи за умов війни», що реалізується Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації та Сіверським інститутом регіональних досліджень за підтримки фонду Ганнса Зайделя та в партнерстві з Чернігівським регіональним відділенням Асоціації міст України.

Керівники апаратів місцевих державних адміністрацій Житомирської, Київської та Чернігівської областей підвищують рівень професійної компетентності

07 червня 2023 року розпочалося спільне навчання за загальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Організація роботи місцевої державної адміністрації» для керівників апаратів місцевих державних адміністрацій Житомирської, Київської та Чернігівської областей. Організатори – Житомирський, Київський та Чернігівський регіональні центри підвищення кваліфікації.

Мета програми – підвищення професійної компетентності посадовців у виконанні професійних завдань та функцій під час реалізації цілей діяльності органу виконавчої влади. Формування сучасного стратегічного мислення та спеціальних знань менеджменту в системі публічного управління. Засвоєння нових методів лідерського впливу. Визначення пріоритетних напрямів управління людськими ресурсами на державній службі. Удосконалення знань про формування команд на державній службі, розвиток умінь та навичок ефективної командної взаємодії із застосуванням сучасних соціально-психологічних технологій, методів та інструментів.

Семінар заплановано провести у три сесії (8 академічних годин кожна) упродовж червня – липня 2023 р. Перша сесія проводиться в режимі реального часу за допомогою комунікаційної системи Zoom.

Програма навчання на першу сесію передбачає розгляд чотирьох блоків питань:

  • Основи нормопроєктування в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.
  • Сутність, зміст та види змін, сучасні підходи. Місце та значення змін в органах державної влади. Соціально-психологічне забезпечення реалізації змін. Стратегії та механізми забезпечення сприйняття змін.

–         Зміни у трудовому законодавстві за умов  воєнного стану.

–         Лідерство та конфлікти в системі управлінської діяльності керівника.

У відкритті навчання взяли участь Ольга Новікова – керівник апарату Київської облдержадміністрації та Наталія Мужикова – керівник апарату Чернігівської облдержадміністрації.

Другу та третю сесію для публічних посадовців передбачено провести очно в Києві.

Розпочалося навчання для секретарів сільських, селищних, міських рад

За спеціальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Організація роботи ради територіальної громади» 01 червня 2023 р. Чернігівським регіональним центром підвищення кваліфікації розпочато навчання (друге заняття) для секретарів сільських, селищних, міських рад.

Друге заняття за цією програмою передбачає проведення трьох одноденних семінарів-навчань відповідно 01, 08 та 15 червня 2023 р.

У перший день вебінару посадовці ознайомилися з питаннями, що стосувалися трьох блоків питань:

–         Місце та роль старост в системі місцевого самоврядування (Правовий статус старости: функції, завдання та повноваження на сучасному етапі розвитку місцевого самоврядування; практичний зміст повноважень старости; значення локальних актів в унормуванні діяльності старост; налагодження та забезпечення старостою ефективної комунікації із жителями старостинського округу)

–         Правові засади державної реєстрації актів цивільного стану (Система органів державної реєстрації актів цивільного стану; Порядок проведення державної реєстрації актів цивільного стану)

  • Регулювання земельних відносин

Крім цього, у рамках програми підвищення кваліфікації публічні посадовці отримають знання та практичні поради щодо організації роботи із зверненнями громадян; забезпечення доступу до публічної інформації; порядку вчинення нотаріальних дій посадовими особами органів місцевого самоврядування; застосування інструментів маркетингу території, брендингу території.

У ході навчання викладачі-практики розкажуть секретарям сільських, селищних, міських рад про основи електронного документообігу; основні вимоги до розробки та наповнення сайтів; висвітлення роботи органу місцевого самоврядування на інформаційних ресурсах та в соціальних мережах

Вебінар за цією програмою здійснювався в режимі реального часу за допомогою комунікаційної системи 3СХ.